torsdag 19 juli 2012

Småländska skogar och härliga människor

I fredags efter jobbet styrde vi mot söder. Efter ungefär en bilresa på 3 timmar befann vi oss i de småländska skogarna, någonstans emellan Halmstad och Växjö utanför den lilla staden Ljungby.
För att hitta hem till familjen Nyman som vi skulle spendera helgen hos krävdes att de kom och mötte oss, så långt ifrån civilisation att inga gator finns och att följa en beskrivning med grusvägar och röda stugor och ladugårdar är som gjort för att köra vilse.
Mamma och Borny som åkt ner tidigare i veckan och hjälpt till att planera lördagens födelsedagsfest kom och mötte oss tillsammans med Tarmo och Kerstin. Vi möttes lägligt nog på en pizzeria, jag var sjukligt hungrig. Den pizzan som serverades kunde mätta mig flera gånger om, jag har aldrig sett en så stor pizza tidigare i mitt liv.
Jag har besökt denna gård en gång tidigare och vi kom fram till att det var 12 år sedan. Det var ett kul återseende. På fredagen tog vi det lugnt och vi var trötta efter en dag med jobb och bilkörning. På lördagen gick vi upp tidigt och serverades god frukost med ägg ifrån den egna gården. Sedan började för förberedelserna för kvällens fest.
Väl på kvällen åt vi supergod mat och hade det trevligt. Familjen Nymans barn har växt upp och är i ungefär samma ålder som Martin och jag, så det var väldigt roligt. Det blev en sen kväll/tidig morgon, på småtimmarna kom vi på att åka ner till den närliggande sjön och ta en nattligt nakenbad och åkte sedan upp tillbaka till huset och värmde oss i bastun. Mellandottern och jag satt kvar och pratade länge. Sista gången jag kollade på klockan var den närmare halv 6. En sen kväll men ack så trevlig.
En fantastiskt bra helg!
Förvånande att barnen hittade till mig på festen? Blivande lågstadielärare var det ja!
Är tallriken liten eller pizzan stor? Pizzan är enorm!
Familjen Nymans familjemedlem, shi tszun Wilma! Underbar hund!
Såhär kunde ni hitta mig och Wilma mestadels av helgen, hon kom springandes kring fötterna på morgonen och kramades godnatt innan läggdags. 

Inga kommentarer: