onsdag 20 juni 2012

Skillnad på jobb och skola

När man pluggar har man många hemstudiedagar och även de dagarna man ska till campus börjar man i regel inte tidigare än 9:15. Alltså är det en stor skillnad när man ska infinna sig före klockan sju i Vänersborg på morgonen och dessutom är det fler dagar i veckan än vad set är bär det är skola som gäller. Jag blir snabbt bortskämd på hur bra man faktiskt har det när man pluggar speciellt vad det gäller tider. Även om det kan vara jobbigt i perioder eftersom man aldrig blir ledig, du känner alltid att du kan plugga lite mer. Man blir aldrig ledig som man faktiskt blir på ett jobb, när du åker hem från jobbet är du ledig. Så fungerar det inte som student då har man hela tiden har plugget i bakhuvudet.

Jobbet är mer uttröttande än vad studierna är, om det är ovana eller vad det är vet jag inte. Mamma till exempel tycker att det är jättejobbigt att sitta på en föreläsning hela dagen när de har fortbildningar medan hon jobbar som undersköterska och inte tycker att det är lika jobbigt medan jag är tvärtom jag blir inte alls lika utmattad av att sitta och lyssna en hel dag som jag blir av att springa upp och ner, fram och tillbaka i olika lägenheter och hjälpa äldre. Det är tur att vi är olika! Men för min del är plugget bra, jag är bortskämd! Jag trivs bra i skolans värld så är det bara. Inte helt konstigt eftersom att jag utbildar mig till lärare, i skolans värld kommer jag vara kvar även när jag är färdigutbildad.

Samtidigt är jobb betydligt mer motiverande eftersom jag faktiskt tjänar pengar, det är en stor sporre till att man åker dit, att sitta efter en arbetsdag och veta att idag har jag tjänat pengar slår självklart pluggandet där man vet att först om si och så många år är det som jag får betalt, nu drar jag bara på mig studieskulder.


Jag tror nog att jobb i skola är det optimala för mig - lärarstudentens tankar!

Inga kommentarer: