lördag 17 maj 2014

När vi plussade

Vi hade bestämt oss för att vi skulle försöka starta bebisverkstaden när bebis som tidigast skulle komma i oktober, eftersom huset då beräknas att vara inflyttningsklart. När vi väl kom till kritan och egentligen kunde börja försöka blev vi lite nervösa och tänkte att lite tidsmarginal till huset kanske ändå inte vore fel. Vi bestämde oss för att skydda oss en månad till. Några få undantag från skydd blev det, sista veckan innan beräknad mens tänkte jag att det är knappt någon idé att använda skydd för chansen att bli gravid är minimal. Visst visste vi att chansen fanns men vi tänkte blir det så blir det  men tanken var att försöka månaden därpå. Självklart hade det varit lika välkommet vilket månad den än blev. 

Efter det att jag slutade med p-piller har mensen varit något oregelbunden men den har ändå kommit varje månad. Likadant denna månaden tänkte jag, jag tyckte mig känna flera gånger att snart är den påväg så jag bekymrade mig aldrig för att den inte skulle komma för jag kände ju i magen att det var dags, lite smått molvärk och ömma bröst, den kommer vilken dag som helst var min tanke. Efter lite väl många dagar gjorde jag ändå ett test för att se om det nu bara var kroppen som krånglade efter p-piller avbrott eller var det så att jag var gravid. Testet visade negativt och jag blev lite bitter på att mensen nu börjat krångla efter några månader som den funkat, det var så olägligt nu när vi skulle börja försöka få barn. Fortfarande kommer ingen mens och jag gjorde ytterligare ett test när menscykeln börja gå upp emot 38 dagar, fortfarande negativt. Jag ställde mig nu in på att mensen krånglar och säkert gör uppehåll denna månad (vilket ändå är vanligt efter p-piller avbrott). En morgon när jag åkte till jobbet kände jag mig så illamående men åt lite och det var över. Ytterligare en misstanke ställdes men samtidigt inte eftersom magsjuka går på förskolan. Inget mer med det, men när jag berättade detta för Martin bestämde vi oss för att köpa ett "riktigt" test, innan har vi haft billig variant jag köpt på Ullared som varit skönt att haft liggandes när misstanken faller på vid mycket oregelbunden mens. 

Jag gick in på toaletten öppnade testet, doppade stickan och lade det ifrån mig, det blinkade ett timglas och sedan kom "Gravid" upp på displayen och jag började skaka av glädje och även lite förundran, det var (och är en vecka senare fortfarande) ofattbart. Jag är gravid! Jag gick ut till Martin i köket och visade testet och han börjar skratta och säger, nu får jag minsann bygga på älskling. Ett glädjerus läggs över oss och det faktum att vi väntar barn. 

Inga kommentarer: