lördag 17 maj 2014

Första mötet med barnmorskan


En vecka efter beskedet om graviditeten ringde jag barnmoskemottagningen och sa att jag ville skriva in mig hos dem. Jag fick en tid veckan därpå och Martin och jag gick dit tillsammans. Eftersom att barnmorskan ligger i samma hus som studentkåren smög vi oss försiktigt dit i hopp om att inte möta något känd person, eftersom vi ville ha nyheten för oss själva ett tag till.

Väl hos barnmorskan var det först dags för mig att ta lite prover, vikt och urinprov. Sedan fick vi möta barnmorskan och svara på lite frågor och prata om förväntningar på graviditeten och så. Jag förklarade också att vi är osäkra på hur vi ska beräkna graviditeten eftersom jag haft sån oregelbunden mens, men utifrån det vi vet tyckte barnmorskan ändå att vi skulle beräkna utifrån senaste mensens första dag som man brukar göra. Väl då blev vi framflyttade ungefär 2 veckor emot vad jag egentligen trodde att det var.

Besöket hos barnmorskan gjorde att det hela kändes något mer verkligt, vi hade skrivit in oss hos barnmorskan som ska följa oss genom hela graviditeten och hon sitter och gratulerar oss för att vi är blivande föräldrar, det känns lite märkligt men såklart fantastiskt roligt. 

Inga kommentarer: