måndag 18 mars 2013

Kan det hända att skolmoralen kommer tillbaka?

Idag har jag äntligen lyckats skriva denna kurs sista arbete. Det känns riktigt skönt, allt i denna kurs har varit så himla omotiverande, tråkigt och så långt ifrån lärorikt man kan komma. Jag kan inte säga att jag lärt mig speciellt mycket matnyttigt sen kursens start i januari och det känns så himla tråkigt. Jag lägger 3,5 år på utbildning för att jag ska lära mig något, inte för att jag ska glida igenom utbildningen, jag vill faktiskt lära mig och bli så förberedd jag bara kan inför arbetslivet.
När kursen i sig varit så omotiverande följer arbetena därefter, det finns ingen motivation till att skriva de, det känns bara jobbigt trots att de egentligen inte känns speciellt svåra. Det känns därför fantastiskt bra att det sista stora arbetet är skrivet och endast några små redovisningar att förbereda och genomföra.
Jag har nu planerat in nästa kurs i kalendern och det känns nästan som en liten ny gnista har tänts, då man faktiskt inser att en del föreläsningar kommer kännas intressanta igen.Jag blev också glad när jag såg vilka lärare som kommer hålla i nästa kurs, jag har haft de innan och vet att de är duktiga och inspirerade.
Frågan är nu, kommer skolmoralen att höjas och komma tillbaka eller är den borta förevigt? Jag tror på det sista, lagom att kursen blir intressant och lärorik kommer den få en knuff av våren och snart är vi framme vid tentaperiod igen och ytterligare ett år på utbildningen är genomförd.

Inga kommentarer: