torsdag 10 januari 2013

Kärringen ska på fest

Det är nu dags för kärringen att vakna till liv och leta fram partyklänningen och eventuellt klackarna för en partykväll. Vi ska inte gå allt för hårt ut med, man vet aldrig hur länge den bekväma tanten orkar dansa i klackar och som det ser ut nu med snön som faller igen hade jag säkert halkat på vägen och inte ens kommit till stan. Imorgon väntar i alla fall en girls-night-out i Lidköping. En gammal gymnasiekompis ska ha tjejfest och sedan blir det ett besök på Lidköpings dansgolv. Jag ser som tidigare sagt väldigt mycket fram emot kvällen, men ett problem jag nästan glömt inför varje riktig festkväll är problemet med val av kläder. Den klassiska klädångesten som ALLTID smyger sig på, har gjort det även de här gången. Ska jag ha den söta benvita spetsklänningen som är sötare men så mycket  jag eller ska jag ha den svarta tuffare partyklänningen som det är lite mer party över? Håret är i alla fall bestämt, det blir en tur med trippeltången och mittbena lagom sött men inte lika flickigt som med lockar. Det löser sig men det är helt otroligt hur mycket tankeverksamhet man kan lägga på att fundera ut vad man ska ha på sig för kläder. I det läget önskar jag ibland att jag vore mer som en kille som en halvtimme innan man ska åka bara tar på sig något som man tycker blir bra.

När jag har skrivit detta inlägg har jag funderat på hur många fula och otydliga (bara för mig) begrepp det finns för festande.
Man säger att man ska slå klackarna i taket när man ska ut och dansa riktigt ordentligt. Vad menar man egentligen? Vad då slå sina klackar i taket? Okej om de var golvet, att klackarna möjligtvis slår mot golvet när man dansar, men taket jag fattar det inte? Vad har det kommit ifrån?
Ett annat uttryck som används ibland är att man ska dansa tills svetten lackar. Den förstår jag mer innebörden av men vem har myntat detta intrycket att svetten ska rinna så att den "lackar" en. Lite små konstigt är det ändå, i alla fall i mina öron.
Sist men inte minst kan man ju också säga att man ska ut och röra sina lurviga. Jag tänker att man ska ut och dansa och röra på benen, eller? Men vad, vem har lurviga ben? Jag får en sjuk inre bild av en tjej barbent i klänning som är jättehårig på benen. Det låter ju lite roligt men om något avstötande. Eller menar man att man ska röra sina lurviga (=fulla) ben på något sätt att komma ut och dansa lite när man är onykter. Detta uttryck tycker jag nog är det konstigaste.
Jag kan ju tillägga också att det är en stor risk att jag missuppfattat dessa uttryck men i mina öron är de lite små tokiga i alla fall.

Oavsett knepiga uttryck eller inte så är jag övertygad om att morgondagens fest kommer bli rolig.

Inga kommentarer: