söndag 30 december 2012

Årsresumé - Första halvåret

Januari
Nya året firades in hemma i lägenheten i Trollhättan med Emma, Linda, Anna, Pär och Marcus. En god middag och för några alldeles på tok för mycket fylla precis som nyår brukar bli. Trevligt firande med härliga vänner ändå!

Början av året präglades också av en del kårrelaterade saker, både möten med lärarutskottet och även olika fester både tentafester och en fest där studenter ifrån andra lärosäten kom till Trollhättan och festade. Denna helg spenderades både på kåren och hemma i soffan med Yvonne tittandes på Sex and the City. 
                                                               
I januari köpte jag mig ett gymkort som under början av året utnyttjades flitigt på både pass och gym. Under denna månaden började även husplanerna att ta en mer seriös form och möten på banken bokades och planeringen var i full gång. 

Februari- Mars
Under denna månaden bokade jag in en weekend till Uppsala för att hälsa på Anna tillsammans med Emma. Vi bodde allihop på hennes 17 kvm och kikade in staden, skolan och träffade en del av hennes vänner. Vi fick en insikt i hur livet som student i Uppsala är. En fin stad, rolig helg och ett kul minne. 

Under februarimånad läste jag den sämsta kursen hittills på lärarprogrammet. Kursen som gud glömde, ingen större relevans till läraryrket, mycket flummigt och inte speciellt lärorikt. Dessutom var den mycket svår. Min första salstenta skrevs i denna kurs och trots sänkta gränser klarade inte ungefär 70% av de som skrev tentan den utan fick göra omtenta. Jag klarade tentan med en halv poängs marginal och har aldrig varit så nöjd över ett resultat som egentligen varit så dåligt. Min räddning i denna kurs var att våren började smyga sig fram och redan i februari kunde jag sitta på balkongen i bara tjocktröja och dricka en varm kopp te samtidigt som jag pluggade. En räddare i nöden efter en lång kall vinter. 

 April - Maj
Det var först nu jag fick reda på att jag klarat tentan ifrån helvetet och den lättnaden var otrolig. Jag måste säga att gå runt i ungefär en månad och vänta på detta skrangliga tentaresultat var tärande för humör och annat. Under dessa månader var jag inte som starkast under året. Magkatarr krånglade och jag kände mig allmänt nere och var en del ledsen. 

Det var väldigt mycket i skolan under den här perioden, VFU hade jag under en månads tid och det var mycket lärorikt, givande och utvecklande. Ett litet test på vad jag gick för och jag tyckte uppgifterna var kämpiga i början men resultatet var fantastiskt. Efter denna period kände jag verkligen att jag vuxit i min lärarroll och fick en ny energi till att fortsätta plugga och nå mitt mål att bli färdig lärare. 

Över påsk kom mina kära vänner ifrån gymnasiet hem och vi hade tjejmys vilket jag tyckte var väldigt skönt. 

Husplanerna fortsattes under våren och jag har spenderat många timmar att titta i inredningsmagasin och annat för att få inspiration till det kommande huset. Martin satt ännu fler timmar och ritade på huset och någon gång under denna period blev ritningarna färdiga och allt skickades in till kommunen för granskning och bygglov och så vidare. 



När våren kröp sig på blev gymmet mer drabbat. Lagom till jag tagit fram skinnjackan istället för vinterjackan blev den stulen på gymmet och min motivation till att åka dit och träna sänktes rejält och jag började ta mig på ett par springturer vid kanalen i stället i det härliga vårvädret. 


Martin fyllde år sista maj och ett tecken på att han börjar bli äldre är att han inte längre kom ihåg hur gammal han är. Han var hela tiden helt övertygad om att han fyllde tjugoett när han egentligen blev tjugotvå.

I slutet av maj slog det till och blev riktigt varmt någon vecka, det var dags att skriva den avslutande uppgiften innan sommaren och jag fick sitta inne i värmen och skriva. Jag skrev med brinnande fingrar för att komma ut i solen. Under den här perioden började jag lyssna på podcast. Många timmar spenderades i solen med lurarna i öronen. Systrarna Schulman/Widell och sommarpratarna i P4 gick varma i öronen på mig.
                                                                           
     
Det var så varmt i lägenheten nu att vi fick evakuera, istället spenderades mycket av denna tiden i Tråvad hos svärföräldrarna i deras uppblåsbara pool och  med god mat. 

Juni
Under denna månaden firade vi in sommarlovet med tentafest på kåren med Derin, Angelica och Veronica. Det ledde också till en god middag och fest under AquaBlå festivalen men på grund av vädergudarna tog vi oss aldrig till Vänersborg den kvällen. 
Dagen efter rodde Martin drakrodden för VHC-ära bakfull och vi laddade upp för en kväll på gamla Almesåsen med Björn Rosenström. Jag kände mig gammal och orkade inte stå och trängas bland alla småttingar så som den kärrig jag är gick jag och satte mig i öltältet och träffade trevligt nog gamla folk jag gick tillsammans med under högstadiet. Det var trevligt men ytterligare ett tecken på åldrande. 


 

Kort härefter började jag på mitt sommarjobb, två månader av jobb på äldreboendet startade. Jag jobbade oerhört mycket under denna period. 


Midsommar kom och jag åkte efter en trött jobbdag till Martins släktingar utanför Stora Levene och åt lite midsommar mat och firade innan det var dags att köra hemåt för att ladda upp för ytterligare jobbdag dagen därpå. 


Juni var en hetsig månad och den månad jag trots jobb festade som mest under detta året. Helgen efter midsommar var Varas årliga Jordgubbensdag och jag och Martin körde tvådagarsfestande. Första kvällen tillsammans med mamma. Tarmo, Kerstin och Rebecka åkte upp till oss och jag träffade Rebecka för första gången på tio år, vilket var ett kärt återseende. Dagen därpå festades det med Anna och Frida och vi dansade oss så fötterna ömmade innan vi for hem för att ladda upp för en ny arbetsvecka. 




Inga kommentarer: