måndag 4 november 2013

Byt byxben!

Människan är en märklig varelse, dagens samhälle ger oss valmöjligheter av alla dess slag och visst är vi i många fall ute efter variation. 

Jag skulle inte ljuga när jag säger att jag gillar de valmöjligheter jag har men använder jag dessa möjligheter till fullo, nja! Lika väl som människan har alla dessa valmöjligheter är vi vanemänniskor utan dess like. 

När jag nu varje morgon får gå igenom en smärtfrekvens när det gäller att stoppa i benet i ett byxben och borra sig ner med tårna till fotens hål så har jag märkt att detta gör mindre ont om jag tar höger ben först eftersom höger tå gör ont. Tar jag detta ben först blir byxorna inte lika styva som när ett ben redan är i byxan men tror ni att jag på morgonkvisten brukar minnas detta, nej! 
Jag är så präntad med vanor att det är jättesvårt att byta ben att stoppa först i byxan. Låter löjligt, men tänk själv! Visst tar man alltid samma först när man klär på sig? 

Det är samma vanemönster när det gäller att lägga armarna i kors, människan lägger alltid samma arm först, provar man medvetet att byta känns det jättekonstigt. 
Så trots dessa valmöjligheter är det ofta vi gör saker av ren vana, eller? 

Inga kommentarer: